احمد قدیری

احمد قدیری

پرودگارم! توفیق ده جز برای تو ننویسم و جز تو ملاک و معیاری بر ارزش گذاری نگاشته هایم نداشته باشم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

در گفتگو با سفیر آشتیان مطرح شد: اقدام بی سابقه و منحصر به فرد دولت روحانی در جهان، در لزوم اخذ مجوز دولتی برای شخصیت های حقیقی فعال در عرصه خبری، کمتر از یکسال پس از انتشار منشور حقوق شهروندی.

💠 احمد قدیری ابیانه، پژوهشگر رسانه و کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سفیر آشتیان با اشاره به ابلاغ لایحه «سازمان رسانه‌ای» از سوی وزارت ارشاد به کمیسیون فرهنگی دولت و انتقادات برخی مدیران رسانه و خبرنگاران به این لایحه گفت: مناسبات دولت و رسانه ها تنها به بحث این لایحه رسانه ای معطوف نمی شود، دولت روحانی امنیتی ترین دولت ها در تاریخ نظام جمهوری اسلامی ایران است، از شخص رئیس جمهور که سالها در کسوت نظامی به دبیری شورای امنیت ملی مشغول بوده تا وزرای دولت روحانی که با سوابق آن ها آشنا هستیم.

💠 وی افزود: رویکرد تعامل دولت روحانی با رسانه تعامل بالا به پایینی و دستوری همراه با بایدها و نبایدها بوده است، تجلی این نحوه نگاه به رسانه ها را در کنفرانس های مطبوعاتی اعمال سلیقه و فلیتر در دعوت از رسانه ها، فرصت برای طرح پرسش بخصوص در مورد رسانه های منتقد دولت بارها شاهد بوده ایم.

💠 قدیری ابیانه با اشاره به تعاملات خاص و عجیب دولت روحانی با مطبوعات اظهار کرد: بیشترین سهم در توزیع یارنه های مطبوعات را رسانه های اصلاح طلب گرفتند و رسانه های اصولگرا و منتقد دولت در قعر لیست دریافت این یارانه هستند.

💠 پژوهشگر رسانه بیان کرد: از سویی، در حالی که شبکه های اجتماعی بستری برای ناامنی های مختلف سیاسی، اجتماعی و امنیتی و ایجاد شبهات نظام شده اند، دولت اصرار دارد هیچگونه نظارت، کنترل و محدودیت بر این فضا اعمال نشود.

💠 وی گفت: دولت معتقد به ولنگاری در شبکه های اجتماعی است، نمونه آن کانال «آمدنیوز» است که در انتخابات ریاست جمهوری از شخص آقای روحانی حمایت می کرد و پوسترهای تبلیغاتی وی را منتشر می کرد.

💠 قدیری ابیانه با اشاره به لایحه سازمان رسانه ای تصریح کرد: در شرایطی که دولت در برخورد با شبکه های اجتماعی چنین رویکردی دارد اما به دنبال محدود کردن رسانه های اصیل و سنتی است.

💠 پژوهشگر رسانه بیان کرد: اقدامی که دولت می خواهد با رسانه ها کند، همان کاری است که اعضای شورای امنیت در NPT با کشورهای غیر هسته ای انجام دادند. آن ها تحت عنوان حمایت از کشورهای غیرهسته ای و با وعده برخورداری از حمایت با پیوستن به باشگاه غیرهسته ای این موضوع را پیش بردند و اما در عمل چیزی هم عاید کشورهای غیر هسته ای نشد.

💠 وی ادامه داد: دولت با وعده حمایت از رسانه ها در قالب یک نهاد مشخص، در صدد است تا رسانه ها را زیر چتر نظام دولتی بیاورد و در این طرح تنها چیزی که عاید رسانه می شود عضویت اجباری در این نهاد با محدودیت های مختلف در عرصه رسانه است.

💠 قدیری ابیانه اظهار کرد: در این لایحه آمده است که هیچ فردی به جز «خبرنگاران به رسمیت شناخته شده» حتی حق به همراه داشتن تجهیزات خبرنگاری را ندارند، چیزی که هم اکنون برای عموم آزاد است با تصویب این لایحه برای خبرنگاران هم ممنوع می شود.

💠 کارشناس ارشد حقوق بین‌الملل گفت: تعریف خبرنگاری از دیدگاه دولت این است «خبرنگاری که اخبار را منطبق بر واقعیت نشر دهد» و واقعیت هم از نظر دولت آمارهایی است که از سوی دولتمردان بیان می شود و در واقع اخباری که تعریف و تمجید از دولتمردان است، واقعیت دارد.

💠 مؤلف کتاب تکنیک‌های عملیات روانی در حوزه رسانه خاطر نشان کرد: دولت با عنوان کنترل و نظارت به دنبال اعمال قدرت بر روند کار رسانه و نحوه نشر اخبار و تحلیل ها است که برای دولت رضایت کاذب افکار عمومی را در بر خواهد داشت.

safireashtian.ir/index.php?newsid=11341

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.