احمد قدیری

احمد قدیری

پرودگارم! توفیق ده جز برای تو ننویسم و جز تو ملاک و معیاری بر ارزش گذاری نگاشته هایم نداشته باشم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
مدتی است در شبکه های اجتماعی مطلبی تحت عنوان «پیش بینی پیروزی ترامپ در سریال سیمپسون ها» دست به دست می چرخد و با استنادی ناقص به برخی پلان های قسمت 17 فصل 11، اینگونه وانمود می شود که گویی از 16 سال پیش (سال 2000) پیروزی ترامپ بر یک رقیب خود که زن است پیش بینی شده بود!
اما آنچه در این خصوص لازم به ذکر است اینکه
1. ترامپ به عنوان چهره ای میلیاردر و مشهور، یکبار در سال 2000 و قبل از ساخت و نمایش این قسمت، از حزب رفورم (Reform) وارد کارزار مقدماتی انتخابات شد و البته از ادامه‌ی رقابت‌ها انصراف داد.
2. افرادی که با سریال سیمپسون‌ها (The Simpsons) آشنایی دارند می دانند در این انیمیشن سیاسی اجتماعی بزرگسالان که عنوان طولانی ترین سریال تاریخ سینمای جهان (از 1987 تا کنون) را نصیب خود کرده، همه چیز و همه کس دستمایه‌ی طنز قرار می گیرد، از چهره های سیاسی آمریکایی و غیر آمریکایی تا چهره های فرهنگی، هنری، ورزشی و غیره. بنابراین شوخی با ترامپ به عنوان چهره ای معروف و رئیس جمهور دانستن وی در شرایطی که در عالم واقع از حزبی ضعیف کاندیدای ریاست جمهوری شده بود کاملا منطبق با رویه‌ی این سریال است. بنابراین ردیف کردن شباهت های ترامپ با نسخه‌ی انیمیشنی اش از این منظر که «چطور این همه شباهت امکان پذیر است؟» همانند سر و ته گرفتن لیوان و تعجب از باز بودن ته و بسته بودن سر آن است! چراکه این افراد ترامپ را فرد گمنامی تصور کرده اند که تنها در سال 2016 پدیدار شد و در این میان نیز سریالی سال‌ها قبل ظهور او را پیش بینی کرده بود! اما همانطور که گفته شد، اساسا آنچه در سیمپسون‌ها به آن اشاره می شود مبتنی بر حضور این چهره‌ی جنجالی در مراحل مقدماتی انتخابات 2000 و متلک به او بوده است.
3. مطلب دیگر آنکه بر خلاف تصور رایج، اساسا در این سریال ترامپ و لیسا سیمپسون (دختر خانواده سیمپسون‌ها که در آینده رئیس جمهور شده) رقیب یکدیگر نیستند. بلکه ترامپ رئیس جمهور قبل از او بوده است که از قضا ضربات اقتصادی وی به آمریکا در دوره‌ی ریاست جمهوری اش، توسط کمپانی سازنده، «فاکس قرن بیستم» (20th Century Fox) تمسخر کننده‌ی دیروز و حامی امروز او به سخره گرفته شده است. بنابراین اولا اساسا ارکان و اجزاء این مشابهت سازی که ترامپ و لیسا را رقیب پنداشته مطرود است و دیگر آنکه کمپانی فاکس که عده ای ساخته‌ی آن را «پیش بینی» قلمداد می کنند خود در انتخابات اخیر خلاف ساخته اش عمل، و از مجرای رکن خبری اش «فاکس نیوز» (FOX NEWS) از ترامپ حمایت کرد.
4. تنها مطلبی که برای توضیح می ماند یک پلان از قسمتی دیگر از این انیمیشن است که نشان می دهد ترامپ از پله برقی پایین می آید که مشابه حقیقی و امروزی آن در عناصری چون رنگ لباس و حرکت دستان و افتادن یک پلاکارد از بالا عینا تکرار می شود که همسانی این موارد در نگاه اول قدری عجیب می نماید. در این خصوص باید گفت به فرض تعلق داشتن این پلان به سال 2000، با توجه به محبوبیت زاید الوصف انیمیشن سیمپسون‌ها در جامعه‌ی آمریکا، و با توجه به اشراف ترامپ و اطرافیانش بر سوژه شدن وی در این سریال، به نظر می رسد ترامپ عامدا همان صحنه را به صورت واقعی بازسازی کرده تا به عنوان ترفندی تبلیغاتی رئیس جمهور بودنش را پیش بینی شده و مفروض و مقبول بنماید؛ موضوعی که اکنون شدیدا در جامعه‌ی دو قطبی آمریکا با آن درگیر است. در غیر این صورت باید گفت عجیب هم نیست اگر در بیش از یک سال تحرک انتخاباتی ترامپ، به طور اتفاقی صحنه ای همانند سریال سیمپسون‌ها شود، خصوصا آنکه در آن انیمیشن نیز سعی بر بازسازی فضای انتخاباتی بر اساس چارچوب های واقعی و مرسوم بوده است.

نظرات (۱)

  • دکتر افشار جراح بینی
  • خیلی خوب بود ممنون

    ارسال نظر

    نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
    اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.