احمد قدیری

احمد قدیری

پرودگارم! توفیق ده جز برای تو ننویسم و جز تو ملاک و معیاری بر ارزش گذاری نگاشته هایم نداشته باشم

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات

مسائل آمریکا

مصاحبه تیم سیاسیون با دکتر احمد قدیری، دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل و تحلیلگر سیاسی پیرامون بحران اجتماعی در آمریکا و انتخابات ریاست جمهوری این کشور

🔖 به عنوان سؤال اول، به نظر شما در انتخابات ریاست آمریکا بایدن پیروز خواهد شد یا ترامپ؟

♦️ به دلیل وجود سیستم الکترال کالج در انتخابات آمریکا، پیش‌بینی اینکه چه کسی رئیس‌جمهور خواهد شد بسیار سخت است. زیرا چه‌بسا فردی با رأی مردمی کمتر اما با آراء الکترال کالج بیشتر رئیس‌جمهور گردد. همچنان که جرج بوش در سال ۲۰۰۰ و ترامپ در ۲۰۱۶ با چنین وضعیتی به پیروزی رسیدند.
اکنون اگرچه بایدن در نظرسنجی‌های CNN و FOXNEWS اندکی پیشتاز است اما می‌دانیم که نظرات مردم در طول تبلیغات نوسان دارد.
آشوب‌های اخیر نیز درصورت تداوم می‌تواند به نفع ترامپ شود و او با ایجاد فوبیای سیاهان و ایجاد دوقطبی، افکار عمومی را به خود جلب کند.
مطلب دیگر آنکه به دلیل وضعیت رو به وخامت بایدن و ابتلا به آلزایمر شدید، ممکن است کناره گیری نماید و ترامپ با فرد دیگری رقابت نماید.

🔖 تأثیر انتخاب هرکدام از نامزدها بر ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

♦️ تجربه نشان داده دو حزب در سیاست خارجی‌شان در قبال ایران تفاوتی با یکدیگر ندارند و حتی ضربه‌ای که اوباما به ایران وارد کرده، ترامپ نکرده.
ترامپ نعمت بزرگی برای جمهوری اسلامی است؛ زیرا ارکان قدرت آمریکا را به زوال کشانده و وضعیتی که می‌بینید را رقم زده.

🔖 تاثیرات انتخاب شدن هرکدام بر منافع خاورمیانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

♦️‏آشوب‌های آمریکا و تحلیل توان ارتش آن کشور، خروج نیروهای آمریکایی از منطقه را تسریع خواهد کرد و ممکن است نوبت رونمایی از آخرین پروژه غرب برای خاورمیانه پساداعش فرا رسد؛ پروژه‌ای که یک ناسیونالیست عرب، به‌سان صدام، وارد سوریه و عراق شود و نگذارد جای خالی آمریکا توسط ایران پر گردد.

🔖 تحلیل شما از اعتراضات کنونی در آمریکا چیست؟

♦️ اعتراضات اخیر را با انگیزه خونخواهی جرج فلوید نمی‌دانم. مرگ او صرفا جرقه‌ای بود که بشکه‌های باروت را منفجر و گسل‌های اجتماعی را فعال کرد.
هرچه اقتصاد بزرگتر باشد، وقفه و ضربه در آن نیز اثرات مهلک و مخرب‌تری دارد.
چنین اغتشاشاتی چرخه خشونت‌ها، ابتلا به کرونا و افت اقتصادی را بیشتر خواهد کرد و چه‌بسا تا تجزیه آمریکا و جنگ داخلی ادامه یابد.

🔖 فضای مجازی در اعتراضات آمریکا تا چه حدی ممکن است تاثیر گذار باشد؟

♦️ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در آمریکا نیز مانند همه جای دنیا مهم و اثر گذار است. البته من دیدم برخی قطع اینترنت بین‌الملل در ایران و عدم قطع آن در آمریکا را مقایسه کرده بودند که از اساس اشتباه است.
زیرا اولا کشوری که ارتش را فراخوانده، دستور تیر داده و در بسیاری شهرها حکومت نظامی اعلام کرده، دیگر مضحک است که قطع بودن یا نبودن اینترنت را ملاکی برای رعایت یا عدم رعایت حقوق عامه قرار دهیم.
ثانیا تفکیک اینترنت به ملی و بین‌المللی در آمریکا، اساسا وجهی ندارد زیرا آنچه برای ما بین‌المللی محسوب می‌شود برای آمریکا ملی و به مثابه قطع برق است و اقتصاد را فلج و اعتراضات را تشدید می‌کند.

🔖 یکی از سوالاتی که اکنون مطرح است این است که آیا پخش اعتراضات آمریکا توسط صداوسیما در عین عدم پوشش اغتشاشات آبان ایران مطلوب است؟

♦️ انتقادی اگر به صداوسیما در این خصوص وارد باشد این است که چرا با تأخیر حوادث آمریکا را بازتاب می‌دهد.
در خصوص حوادث آبان ۹۸ در ایران، تلویزیون کارنامه خوب و موفقی داشت و از معدود مواردی بود که توانست ضمن پوشش اغتشاشات، روشنگری نیز نماید.
البته وقتی مقامات رسمی دولت آماری از تعداد کشته‌ها منتشر نکردند، طبیعتا صداوسیما نیز امکان بازتاب آن را نداشت.

🔖 آیا سقوط آمریکا سبب ازهم‌گسیختگی نظم جهانی و منجر به گسترش سیطره چین در جهان است؟

♦️ هرگونه شوک ناشی از افول آمریکا بی‌تردید تمام جهان را متاثر خواهد کرد. چین بزرگترین طلبکار و بزرگترین شریک تجاری آمریکا است. افول آمریکا اگرچه در بلند مدت برای رقبای این کشور فرصت است اما در کوتاه مدت گریبان چین را نیز خواهد گرفت
ضمن آنکه بنابر تجربه تاریخی، رفتارهای قدرت‌های درحال سقوط بسیار تهاجمی، جنون‌آمیز و غیرقابل پیش‌بینی می‌شود و چه‌بسا آمریکا برای جلوگیری از تغییر هندسه قدرت، جهان و از جمله قدرت‌های رقیب را به چالش بکشد.

🔖 آیا سقوط آمریکا به نفع جامعه جهانی هست یا خیر؟

♦️ طبیعتا به ضرر جبهه غرب است و موجب فروپاشی ناتو و یتیم شدن اسرائیل و اعراب حاشیه خلیج فارس خواهد شد. اقتصاد جهان را نیز متأثر خواهد کرد و بی‌نظمی و سپس نظم نوینی را در جهان پدید خواهد آورد.
بزرگترین پیروز افول یا سقوط آمریکا، ایران است که بیشترین آسیب را از این کشور دیده و کمترین مراوده‌ای نیز با آن ندارد.

🔖 آیا اعتراضات آمریکا سرنوشت این کشور را عوض خواهد کرد؟

♦️ وجود چنین اعتراضات گسترده‌ای در چند ماه مانده به انتخابات، حکایت از انتخاباتی پرماجرا دارد که می‌توان آن را زلزله‌ای دیگر در تسریع زوال آمریکا دانست.
 
🔖 آیا آمریکا سیاست‌های خود را در قبال ایران تغییر خواهد داد؟ 

♦️ به این معنا که تصمیم بگیرد نرمش به خرج دهد، خیر. اما نتیجه طبیعی درگیر شدن آمریکا در مسائل داخلی، کاهش قدرت این کشور و کمتر شدن فشار بر ایران است.

🔖 جدایی کالیفرنیا تا چه حد جدی است؟

♦️ کالیفرنیا قوی‌ترین اقتصاد را در میان همه ایالات آمریکا دارد؛ متصل به اقیانوس آرام و کشور مکزیک است و دارای گرایش همیشگی به دموکرات‌ها بوده. از این جهت بحث استقلال این ایالت را همیشه شنیده‌ایم اما اینکه چقدر این موضوع جدی است و پشتوانه مردمی و عملا امکان تحقق دارد را نمی‌دانم.

🔖 آیا تمدن اسلامی در نگاه سیاست‌مداران آمریکایی همان امپراطوری ایران است؟

♦️ آنچه در گفته‌های‌شان به چشم می‌خورد این است که برای ایران‌هراسی در میان اعراب، بر استفاده از واژه امپراطوری ایران تاکید دارند؛ چیزی که دلالت بر تسلط کشور ایران و نژاد ایرانی بر دیگر کشورهای منطقه و از جمله اعراب دارد. این درحالی است که واژه تمدن اسلامی که مورد تاکید رهبر انقلاب است، دلالت بر یکپارچگی کشورهای اسلامی و همسویی آنان با یکدیگر حول محور ایدئولوژی دارد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

نظر دادن تنها برای اعضای بیان ممکن است.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.